SPRINT NA MÍSTĚ – náročné, ale neskutečně účinné

Mám běhat nebo raději rovnou sprintovat? Při které aktivitě spálím více kalorií? Běh je dnes velice populární, ale je efektivní? Vědecké studie potvrzují, že sprinty lze spálit mnohem více kalorií než klasickým běháním. Navíc se kalorie pálí i hodiny po sprinterském výkonu. Sprint je přesně aktivita, která se hodí do intervalového tréninku. Krátkodobý maximální výkon, pauza, maximální výkon, pauza, a stále dokola.

 

Ale co když nemám prostor na sprint nebo je venku nepříznivé počasí?

Kde sprintovat?

Adekvátní náhradou jsou sprinty na místě. 

 

sprint_post

 

 

Jaký přínos mají sprinty na místě?

Kromě rychlého spalování kalorií si zlepšíš vytrvalost, srdeční činnost a zvýšíš kapacitu plic.

Výrazně posílíš svaly v dolní části těla. Hlavně čtyřhlavý sval stehenní, hýžďové svaly, hamstringy a lýtka.

Silné nohy = rychlejší běh.

 

 

Jak dělat sprint na místě?

Běh, resp. sprint není potřeba hlouběji popisovat. Je to základní pohyb, který zná úplně každý. Ale i zde platí pár pravidel, které je dobré dodržovat a chyb, kterých se vyvarovat.

  • stůj vzpřímeně, záda měj rovné a hlavu mírně vzhůru
  • nohy dej od sebe téměř na šířku ramen
  • začni běhat na místě. Levá ruka nahoru, pravá noha jde k zemi. Pravá ruka nahoru, levá noha jde dolů. Prostě klasika
  • dopadej na špičky
  • musíš vyvinout vysokou rychlost, vysokou frekvenci kmitů
  • břišní svaly udržuj zatnuté
  • zhluboka a pravidelně dýchej

sprint on the spot_post

 

Jak změnit náročnost cviku?

Náročnost cviku můžeš měnit dvěma způsoby. Koleny a frekvencí.

  • čím více budeš zvedat kolena směrem k hrudníku, tím bude cvik fyzicky náročnější

 

  • u sprintu na místě musíš vyvinout dostatečnost frekvenci kmitů. Čím větší frekvence, tím více bude cvik efektivní. V opačném případě  ztrácí sprint na místě smysl.  

 

Dej si pozor, aby se ze sprintu nestala chůze na místě!

 

 

 

Jaký je rozdíl mezi chůzí a během?

Nepleť si běh s chůzí. Hlavní rozdíl je v letové fázi. Při běhu (i sprintu) nastává moment, kdy se ani jedna noha nedotýká země.

Naopak při chůzi je vždy jedna noha v kontaktu se  zemí. Nikdy nejsou obě ve vzduchu!

Toto je hlavní rozdíl mezi chůzí a během.

 

 

Běh nebo sprint

Řada z nás preferuje běh před sprinty. Přitom sprint nebo sprint na místě je mnohem účinnější  a zdravější.  Běháním jsou značně namáhány klouby dolních končetin. Běháním klouby vůbec nešetříš. Jasně, při sprintech jsou namáhány taky, ale… Aby mělo běhání nějaký smysl, musíš běhat více než půl hodiny. U sprintu ti stačí 20 – 30 sekund. Vidíš ten rozdíl? 30 minut nebo 30 sekund?

A právě 20 sekund maximálního úsilí je přesně čas, který se nám hodí do Tabaty. Pokud cvičíš Tabatu doma, zvol si sprinty na místě.

 

 


RADY Z INTERNETU


 

Možná tě bude zajímat i…

Další Tabata cviky

cvič efektivně

Tréninkový plán Usaina Bolta

Tabata časovač se sadou 8 cviků. Včetně Sprintu na místě

tabata timer_sprint

 

 

 

Zaujal tě článek? Poděl se o něj s kamarády. Stačí jeden klik.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter